Vadlīnijas pacientu tiesību īstenošanas plāna ieviešanai ārstniecības iestādēs: Pilotprojekts 2025.–2027. gadam

2025. gada 1. jūlijā stāsies spēkā Pacientu tiesību likuma1 3. panta septītā daļa2, kas nosaka, ka ārstniecības iestādei ir pienākums sistēmiski un sistemātiski veicināt pacientu tiesību ievērošanu, rūpēties par pacientu tiesību aizsardzību un īstenošanu ikvienā veselības aprūpes situācijā. Stacionārā ārstniecības iestāde un daudzprofilu ambulatorā iestāde izstrādā pacientu tiesību īstenošanas plānu un nodrošina tā izpildi.

Lai atvieglotu ārstniecības iestādēm pacientu tiesību īstenošanas plāna sagatavošanu, darba grupa (Ph. D. Karina Palkova, Mg. iur., Ph. D. zinātniskā grāda pretendente Andreta Slavinska, Ph. D. Laura Šāberte, Dr. iur. Aldis Lieljuksis, Ph. D. Ieva Bikava) ir izstrādājusi vadlīnijas pacientu tiesību īstenošanas plāna ieviešanai ārstniecības iestādēs, lai palīdzētu ārstniecības iestādēm īstenot vienotu un efektīvu pieeju pacientu tiesību īstenošanas jomā, veicinātu ārstniecības iestāžu spēju pielāgot pacientu tiesību īstenošanas plānu un ieviest to praksē, kā arī sniegtu skaidru un pieejamu atbalstu gan pacientiem, gan ārstniecības personām.

Dokumentā “Vadlīnijas pacientu tiesību īstenošanas plāna ieviešanai ārstniecības iestādēs. Pilotprojekts 2025.–2027. gadam”  izklāstīti priekšlikumi aktivitātēm, kas orientētas uz pacientu tiesību īstenošanu, kā arī norādīta nepieciešamība regulāri uzraudzīt plānā ietverto pasākumu izpildi, izvērtēt to efektivitāti un pielāgoties mainīgajiem apstākļiem.

Lai ārstniecības iestādēs būtu iespējams sekmīgi ieviest un īstenot pacientu tiesību īstenošanas plānu, būtiska ir valsts institūciju, ārstniecības iestāžu, nevalstisko organizāciju un sabiedrības cieša sadarbība.

Pacientu tiesību īstenošanas plāns ir nozīmīgs solis ceļā uz drošāku, taisnīgāku un efektīvāku veselības aprūpes sistēmu, kurā pacientu cieņa un tiesības tiek nostādītas kā viena no galvenajām vērtībām.

Ņemot vērā to, ka metodiskajā materiālā sniegtas praktiskas rekomendācijas un piemēri, kas pielāgojami atbilstoši katras ārstniecības iestādes specifikai, aicinām ārstniecības iestādes iepazīties ar vadlīnijām, integrēt tās savos iekšējos normatīvajos dokumentos, kā arī regulāri izvērtēt pacientu tiesību nodrošināšanas praksi, veicot nepieciešamos uzlabojumus.

 

Pacientu tiesību likums

2Pacientu tiesību likums, 3. pants