Jūs atrodaties šeit: Tava veselība > Vīriešiem
Jūs atrodaties šeit: Tava veselība > Vīriešiem

Vīriešiem

08.04.2016

Vīriešiem ir raksturīgi atšķirīgi veselību ietekmējošie faktori un arī veselības pakalpojumu izvēle. 

Eiropā vīriešu vidējais dzīves ilgums ir sešus gadus īsāks nekā sievietēm. Arī vīriešiem Eiropā visbiežākais nāves cēlonis ir asinsrites slimības, tām seko vēzis. Piemēram, vīrieši vairāk slimo ar plaušu un resnās/taisnās zarnas vēzi, išēmisko sirds slimību, biežāk nokļūst satiksmes negadījumos un negadījumos darbavietās. Ar dažām reproduktīvo orgānu slimībām, piemēram, prostatas vēzi.

Vērtīgi atcerēties, ka efektīvs veids, kā ikdienā saglabāt un rūpēties par veselīgu dzīvesveidu ir ar vitamīniem, uzturvielām bagāts, svaigs un kvalitatīvs ēdiens ikdienas uzturā, regulāras un sabalansētas fiziskās aktivitātes, kā arī emocionāla atslodze no ikdienas stresa spēj uzlabot gan asinsspiediena rādītājus, gan veselību kopumā. 

Ēdienreizēm izvēlies tādus produktus, kas labvēlīgi ietekmēs sirds veselību, līdz ar to asinsspiedienu – tie ir augļi, dārzeņi, piena produkti ar zemu tauku saturu, pilngraudu produkti, zivis, pākšaugi un rieksti, kā arī citi produkti, kas satur daudz magnija (piemēram, kviešu klijas, saulespuķu sēklas, auzu pārslas, prosa) un kālija (banāni, spināti, avokado, bietes). 
 
Gatavojot ēdienu svarīgi sekot līdzi sāls patēriņam - ja ir paaugstināts asinsspiediens, ieteicamā sāls daudzumam dienā nevajadzētu pārsniegt 1,5 g. Atceries, ka sāli mēs galvenokārt uzņemam, lietojot uzturā rūpnieciski ražotus pārtikas produktus (desas, buljona kubiņus, gatavos salātus u.tml.). Tāpēc vienkāršākais veids, kā samazināt uzņemtā sāls daudzumu ir atteikties no šāda veida produktiem, kā arī sekot līdzi produkta sastāvam uz iepakojuma.
 
Bez veselīga uztura, sirds veselībai un asinsspiediena regulēšanai ir nepieciešamas regulāras mērenas fiziskās aktivitātes. Vislabāk Tavai sirdij palīdzēs aerobās fiziskās aktivitātes, kas ir atkārtotas, ritmiskas kustības, kuru laikā tiek izmantotas ķermeņa lielās muskuļu grupas – kāju, plecu, roku muskuļi. Šādas kustības ir pastaigas ātrā solī, peldēšana, lēns skrējiens, dejas, braukšana ar divriteni, tenisa spēlēšana, kā arī pat mauriņa pļaušana u.c. līdzīgas slodzes aktivitātes. Cita veida fiziskās aktivitātes, tieši asinsspiediena kontrolēšanai, ir mazāk noderīgas. Piemēram, īslaicīga, augstas intensitātes fiziskā slodze – svarcelšana vai sprints, nav ieteicama. Tā ātri paaugstina asinsspiedienu un rada nevēlamu spriedzi sirdij un asinsvadiem. 
 
Atrodoties emocionāla stresa un spriedzes stāvoklī, asinsspiediens mēdz paaugstināties. Pētījumi liecina, ka pazīstamās relaksācijas metodes, tādas kā kontrolēta elpošana, joga, meditācija, spēj palīdzēt atgūt mieru un neļauties stresam. Tomēr joprojām nav izstrādāts universāls plāns stresa mazināšanai, kas būs derīgs ikvienam. 
 
Papildu veselīgam uzturam, fiziskajām aktivitātēm un stresa pārdzīvošanai, jāievēro visiem zināmie labas veselības priekšnosacījumi – smēķēšanas atmešanaalkohola lietošana, ķermeņa svara kontrole, kafijas lietošana ar mēru. Kofeīnam piemīt asinsspiedienu paaugstinoša ietekme. Cilvēkiem ar augstu asinsspiedienu kafijas lietošanu ieteicams ierobežot līdz divām kafijas tasītēm dienā. 
 
Svarīgi, lai pasargātu sevi no saslimšanas un laicīgi diagnosticētu slimību, būtiskas ir arī profilaktiskās pārbaudes un nenovēlota ārstēšanās uzsākšana.