Jūs atrodaties šeit: Tava veselība > Veselīgs uzturs > Mikroelementi
Jūs atrodaties šeit: Tava veselība > Veselīgs uzturs > Mikroelementi

Mikroelementi

07.02.2013

Nosaukums   Dienā ieteicamā deva pieaugušiem (mg)  Funkcijas organismā  Nozīmīgākie uztura avoti
Fe – dzelzs  10-18  Galvenā fizioloģiskā nozīme ir tā piedalīšanās asinsradē, nepieciešams arī oksidācijas procesos un šūnu vielmaiņā.   Olu dzeltenums, gaļa, aknas, rudzu maize, sēnes, piens, siers, pākšaugi, griķi, spināti, puravi, zemenes, upenes
Zn – cinks   14  Nepieciešams iekšējās sekrēcijas dziedzeru darbībai, aknu aizsardzībai, fotoķīmiskiem procesiem acs tīklenē, stabilizē šūnu membrānu.  Siers, graudaugi, pākšaugi, rieksti, sēnes, sīpoli, sarkanie pipari, bietes, burkāni, kartupeļi, āboli, upenes
 Cu – varš  
 3
Kopā ar dzelzi nepieciešams asinsradei, piedalās audu elpošanas procesos, ietekmē iekšējās sekrēcijas dziedzerus.  Aknas, rieksti, gaļa, zivis, kakao 
 Mn – mangāns  3 Aktivē oksidācijas procesus, darbojas lipotropi, veicina augšanu, piedalās asinsradē.  Auzu pārslas, miežu putraimi, rīsi, rudzu maize, pākšaugi, bietes, spināti, kazenes, mellenes, jāņogas, rieksti 
Mo – molibdēns   0,25 Piedalās šūnu elpošanā, veicina fluora uzkrāšanos zobos.  Gaļa, piens un piena produkti, dārzeņi 
 Cr – hroms 0,2   Saistīts ar glikozes maiņu, stimulē insulīna darbību. Gaļa, rudzu maize, medus 
 J – jods  0,2  Aktīvi piedalās vairogdziedzera funkcijās. Jūras zivis un jūras augi, piens, olas 
F - fluors   1,5 Nepieciešams kaulu un zobu veidošanai  Zivis, spināti, melnā tēja 
Se – selēns   0,06  Nepieciešams asins veidošanā, ietilpst šūnu membrānās. Piens, cūkgaļa, olas, zivis, dārzeņi