Izdrukāts no: http://www.vm.gov.lv/ttp://www.vm.gov.lv/lv/tava_veseliba/veseligs_un_aktivs_dzivesveids/ieteikumi_alkohola_profilakses_joma/

Ieteikumi alkohola profilakses jomā

07.07.2017

Veselības ministrijas speciālistu ieteikumi iedzīvotājiem alkohola profilakses jomā un atgādina, ka pārmērīga alkoholisko dzērienu lietošana ir kaitīga Tavai veselībai. Līdz 18 gadu vecumam tos iegādāties un lietot ir aizliegts ar likumu (1).
 
Pārmērīga alkohola lietošana ir viens no galvenajiem riska faktoriem pasaulē, kas negatīvi ietekmē iedzīvotāju veselību (2) un apdraud arī apkārtējo veselību un drošību. Alkohols ir apreibinoša viela, kas var izraisīt atkarību. Tas vainojams vismaz  60 dažādu slimību un veselības stāvokļu, tostarp garīgās veselības uzvedības traucējumu, kuņģa un zarnu trakta slimību, vēža, sirds un asinsvadu slimību, imūnsistēmas traucējumu, plaušu slimību, kaulu un muskuļu slimību, reproduktīvās sistēmas traucējumu attīstībā, kā arī palielina priekšlaicīgu dzemdību risku un ir viens no būtiskiem riska faktoriem mazam jaundzimušā svaram. 
 
Alkohola lietošanas negatīvās sekas ir saistītas ar devu – jo lielāks alkohola patēriņš, jo lielāks ir risks. Ir pierādījumi tam, ka pastāv saistība starp alkohola lietošanu un mutes dobuma, rīkles, balsenes vēžiem, kā arī barības vada, aknu, zarnu vēžiem un krūts vēzi, kur, palielinoties izdzertajam alkohola daudzumam, pieaug vēža risks. Alkohola lietošana vairākkārt palielina mirstības risku arī no ārējās iedarbības sekām, piemēram, transporta negadījumiem, tīša paškaitējuma vai vardarbības, noslīkšanas, nosalšanas, ugunsgrēkiem vai saindējoties ar alkoholu (3)
 
Ar jēdzienu „alkoholisms” galvenokārt saprot psihisku atkarību (4), par ko var liecināt kāds no sekojošiem apstākļiem: 
- Es nespēju atteikties no „vēl kāda” dzēriena.
- Man ir problēmas atcerēties notikumus pēdējā alkohola lietošanas reizē.
- Es jūtos slikti par to, ka lietoju alkoholu (pašpārmetumi).
- Alkohola lietošanas reizē esmu iesaistījies strīdos vai pat kautiņā. 
- Esmu bijis hospitalizēts alkohola lietošanas dēļ.
- Esmu domājis par to, kā pārtraukt vai kontrolēt alkohola lietošanu. 
- Esmu kādreiz kavējis darbu vai neesmu izpildījis savus pienākumus alkohola lietošanas dēļ.
 
Ja Tu kaut vienu no šiem apgalvojumiem vari attiecināt uz sevi, Veselības ministrija aicina Tevi vērsties pie ģimenes ārsta, lai pārrunāto šo situāciju un meklētu risinājumus. Par narkoloģisko palīdzību.
 
Rūpējies par veselību:
Atsakies no alkoholisko dzērienu lietošanas, jo:
  • nav pierādījumu tam, ka atteikšanās no alkohola palielinātu kādas slimības risku. Tieši pretēji – alkohola lietošana palielina risku saslimt ar dažādām slimībām
  • alkohola lietošana paaugstina kuņģa skābes līmeni, kas var izraisīt gastrītu (kuņģa iekšējo sieniņu iekaisumu), pankreatītu (aizkuņģa dziedzera iekaisumu) un arī bojāt tievās zarnas un aizturēt barības vielu absorbēšanu
  • alkohols neļauj iemigt ciešā miegā un tas nozīmē mazāk stundas labam, kvalitatīvam miegam. Biežāk kā parasti būs jāceļas naktī, lai dotos uz tualeti, kas samazina miega kvalitāti
  • pārmērīga alkohola lietošana palielina risku saslimt ar aizkuņģa dziedzera, mutes, mēles un kakla vēzi. Ja Tu lieto arī tabakas izstrādājumus, risks palielinās vēl vairāk
  • alkohola lietošana var izraisīt aknu vēzi, aknu aptaukošanos, hepatītu, cirozi un citas aknu saslimšanas
  • alkohols satur daudz enerģijas (1 grams dod aptuveni 7 kcal (29kJ)). Tas, savukārt, var veicināt liekā svara palielināšanos
  • pārmērīga alkohola lietošana izraisa olbaltumvielu, minerālvielu un vitamīnu zudumu organismā; alkohola lietošana izraisa augstu asinsspiedienu. Tas, savukārt, veicina aterosklerozes attīstību, sašaurinās asinsvadi un palielinās risks sirds išēmiskās slimības, kardiomiopātijas, infarkta attīstībai, un ievērojami tiek palielināts insulta risks. Alkohola lietošana var novest pie sirds un asinsvadu slimībām (5).

Alkoholisko dzērienu vietā izvēlies dzērienus, kas nesatur alkoholu un citas apreibinošas vielas. Aukstā laikā vari baudīt siltu tēju, kas atslābinās un sasildīs, savukārt, karstā laikā izvēlies vēsu dzērienu, kas lieliski atveldzēs un dos enerģiju.

Ja tomēr no alkoholisko dzērienu baudīšanas pagaidām vēl nevari atteikties, iesakām skaitīt izdzertā alkohola devas. Nepārsniedz 5 alkohola devas vienā lietošanas reizē (1 alkohola deva ir 10 g absolūtā alkohola jeb aptuveni 330 ml alus, 150 ml vīna vai 30 ml degvīna).

Nelieto alkoholiskos dzērienus karstā laikā un fiziskas slodzes laikā, jo to rezultātā alkohola ietekme organismā pastiprinās.

Nekādā gadījumā nelieto alkoholu, ja plāno vadīt transportlīdzekli, jo tā Tu pakļauj traumatisma riskam gan sevi, gan apkārtējos. Alkohola lietošanas iespaidā distances, spēka sajūtas un reakcijas ātrums ir pazemināts.

Nelieto alkoholu grūtniecības laikā, jo tas gaidāmajam bērnam var izraisīt neatgriezeniskus veselības traucējumus, kas var atklāties tikai pēc dzemdībām. Lietojot alkoholu grūtniecības laikā pastāv arī  spontānā aborta un priekšlaicīgu dzemdību risks. Tāpat tiek palielināts nedzīva bērna piedzimšanas risks, kā arī alkohola lietošana palielina risku veselībai bīstama, maza jaundzimušā svaram. Tāpat nelieto alkoholu bērna barošanas laikā, jo alkohols nokļūst mātes pienā un tādejādi to nevajadzīgi uzņem arī mazulis.

Nelieto alkoholu kopā ar medikamentiem. Vienmēr izlasi zāļu lietošanas instrukciju! Medikamentu un alkohola mijiedarbībā zāļu efekts var pastiprināties vai, gluži pretēji – samazināties. Pat tad, ja alkohola koncentrācija asinīs nav liela, cilvēks var justies ļoti noreibis vai arī var pagarināties medikamenta iedarbības laiks, jo alkohols aizkavē tā izvadīšanu no organisma.

Nelieto alkoholu kopā ar enerģijas dzērieniem. Enerģijas dzērienu un alkohola sajaukšana kopā ir īpaši bīstama, jo enerģijas dzērienu ietekmē cilvēkam ir grūtāk kontrolēt izdzertā alkohola daudzumu. Jo kofeīns, kas ir viens no aktīvām sastāvdaļām vairumā enerģijas dzērienu, darbojas kā stimulējošs līdzeklis, bet alkohols kā nomācošs līdzeklis (6).

Nelietojot alkoholiskos dzērienus vispār vai samazinot izdzertā alkohola daudzumu, Tev uzlabosies veselība un pašsajūta!
 
Atsakoties no alkohola lietošanas:
Tev būs augstākas darbaspējas. Tu varēsi vairāk un kvalitatīvāk paveikt savu darbu
Tu samazināsi paaugstināta asinsspiediena risku (Normāls asinsspiediens ir 120/80 mmHg, bet paaugstināts - virs 140/90 mmHg)
Vienlaicīgi sabalansējot savu ikdienas uzturu un fiziskās aktivitātes, Tu samazināsi liekā svara risku un novērosi pakāpenisku liekā svara zudumu (jo alkoholiskie dzērieni satur daudz kaloriju)
Tavs organisms veiksmīgāk varēs cīnīties ar  infekcijas slimībām
Tev būs veselīgāks miegs. Tevi retāk piemeklēs kuņģa-zarnu trakta traucējumi  un Tev būs kvalitatīvākas dzimumattiecības
Tev ir iespēja ietaupīt naudu, kuru Tu varēsi atlicināt citām vajadzībām, kas uzlabos Tavu veselību un atjaunos dzīvesprieku
 
Alkohola lietošanas vietā izvēlies veselīgu dzīvesveidu: 
  • Katru dienu uzņem 1,5 – 2l šķidruma, tai skaitā ūdeni. Optimālais diennaktī organismam nepieciešamais šķidruma daudzums, kas jāuzņem ēdot un dzerot, ir aptuveni 1,5 – 2 litri. Cilvēka organisms diennaktī zaudē apmēram līdz 2 l šķidruma, kas jāatjauno, jo ūdens ir nepieciešams visiem dzīvības procesiem
  • Esi fiziski aktīvs! Fiziskā aktivitāte palīdzēs ne tikai  uzturēt Tevi labā fiziskajā formā, bet arī palīdzēs atslābināties pēc nogurdinošas, stresa pilnas darba dienas, mazinot trauksmi un depresiju (Iesakām skatīt VM ieteikumus par fizisko aktivitāti)
  • Ēd veselīgi! Tu noteikti atradīsi daudz veselīgo recepšu padomus Internetā, pavārgrāmatās un pie draugiem (Iesakām skatīt veselīgo recepšu grāmatu). Vērtīgus padomus par veselīgu uzturu var uzzināt arī Veselības ministrijas tīmekļa vietnē
  • Atsakies no alkoholisko dzērienu lietošanas ikdienā un pārmērīgas lietošanas tajās reizēs, kad alkoholu lieto! 
  • Nesmēķē un nelieto citas, atkarību izraisošas vielas! 
  • Domā vairāk pozitīvāk! Izdari kādu labu daru un Tu pats jutīsies daudz labāk! 
  • Guli vismaz 8 stundas! 
  • Motivē arī savus tuviniekus izvēlēties veselīgu dzīveseidu, kas dos vairāk prieka un saglabās pašu lielāko vērtību- veselību! 
Uzziņai galvenie fakti: 
  • 2012.gadā viens Latvijas iedzīvotājs patērēja 8,8 litrus absolūtā alkohola un tā patēriņš ir palielinājies par 0,1 litriem, salīdzinot ar 2011.gadu (7)
  • Kā rāda 2010.gada FINBALT (8) pētījuma dati, tad pēdējā gada laikā alkoholiskos dzērienus kopumā lietojuši 87,7% vīriešu un 81,3% sieviešu. Vislielākais alkoholisko dzērienu lietotāju īpatsvars gan vīriešiem, gan sievietēm ir vecuma grupā no 25 līdz 34 gadiem.
  • Vismaz sešas alkohola devas vismaz vienu reizi nedēļā lietojuši 10,0% vīriešu un 0,7% sieviešu. 

 

 Rakstā izmantotās atsauces: 
(1) Alkoholisko dzērienu aprites likums
(2) Rehm, Room, Monteiro, et al., 2003; Babor, 2010; WHO, 2011
(3) Chikritzhs et al., 2011; Jones et al, 2006; Mann et al., 2006; McKenzie et al. 2010; Skog, 2001
(4) A.Stirna, I.Landsmane, S.Skaida, I.Stankēviča, Narkoloģija, 2008.
(5) A.Stirna, I.Landsmane, S.Skaida, I.Stankēviča, Narkoloģija, 2008.
(6) http://www.eucam.info/content/bestanden/alcohol-with-a-boost_final.pdf
(7) SPKC dati
(8) Latvijas iedzīvotāju veselību ietekmējošo paradumu pētījums, FINBALT, 2010