Izdrukāts no: http://www.vm.gov.lv/ttp://www.vm.gov.lv/lv/tava_veseliba/ieteikumi_ka_sevi_pasargat_vasara/uztura_ieteikumi_vasaras_karstajam_dienam/

Uztura ieteikumi vasaras karstajām dienām

05.05.2016

Lai arī par veselīgu uzturu ir jādomā katru dienu visa gada garumā, tomēr vasara ar saviem ogu, augļu un svaigu dārzeņu krājumiem ir pateicīgākais laiks veselīgas ēdienkartes ievērošanā. 

  • Ūdens ir labākais līdzeklis, lai dzesētu slāpes

Lai kompensētu ūdens zudumu, veselam pieaugušam cilvēkam diennaktī jāizdzer 2 litri (sievietēm) un 2,5 litri (vīriešiem) šķidruma*. Infografika "Ūdens - neaizmirsti padzerties!" - *pdf.
Ūdens ir pamatlīdzeklis, lai ķermeni atvēsinātu. Pastiprināta ūdens lietošana ir efektīvākā metode, kā atbrīvot ķermeni no karstuma. Dzeriet ūdeni arī tad, ja nejūtaties izslāpuši.
Palieliniet ūdens uzņemšanu, ja nodarbojieties ar sportu vai citām fiziskām aktivitātēm.  

  • Izvairieties lietot gāzētus, saldinātus dzērienus, enerģētiskos dzērienus! Izvairieties no alkoholisko dzērienu lietošanas!

Visi gāzētie, saldinātie un enerģētiskie dzērieni satur konservantus, krāsvielas un cukuru. Pamatā tie ir paskābināti un darbojas kā diurētiķi. Daudzi bezalkoholiskie dzērieni satur atšķaidītu fosforskābi, kas bojā gremošanas traktu un ietekmē tā funkcijas. Pārmērīga bezalkoholisko dzērienu lietošana palielina fosfora līmeni asinīs, kā rezultātā tiek atdalīts kalcijs no kauliem un tas nokļūst asinīs. Kalcija pārvietošanās padara kaulus porainus un viegli lūstošus, kā arī ir zobu bojāšanās, nierakmeņu, locītavu iekaisumu cēlonis.  

  • Nedzeriet ļoti aukstus dzērienus - ļoti auksti dzērieni nepalīdzēs atvēsināties vasarā. Dzerot ļoti aukstus dzērienus, kad ir karsti, sašaurinās ādas asinsvadi, kas savukārt samazina ķermeņa siltuma zudumu un tas nebūt nav ieteicams, lai atvēsinātos.  
  • Ēdiet vieglas, veselīgas maltītes - izvairieties lietot uzturā treknus produktus, piemēram, treknu gaļu, speķi, sviestu, kūpinājumus, krējumu ar tauku saturu virs 15 %. Atsakieties lietot ceptus produktus.  
  • Ēdiet daudz augļus un dārzeņus - ikdienas ēdienkartē iekļaujiet svaigus dārzeņus - gatavojiet no tiem salātus. Samaziniet vārītu dārzeņu patēriņu! Ēdiet svaigus augļus, ogas, vēlams bez cukura. Dzeriet citronu sulu, piena un skābpiena produktus ar pazeminātu tauku saturu, lai atjaunotu šķidrumu, ko ķermenis zaudē svīstot.  
  • Izvairieties no saldumiem - organismam nepieciešamos cukurus var uzņemt ar augļiem un dārzeņiem.  
  • Samaziniet karstas, asas un ļoti sāļas pārtikas patēriņu - organisms paturēs sāli tajā formā, kādā tas ir augļos un dārzeņos. Papildus uzņemts „mākslīgais” sāls tiks sagremots un izvadīts ārā no ķermeņa. Tādēļ ir jādzer daudz ūdens.
  • Uzturiet augstu higiēnas līmeni

Rūpējieties gan par savu personīgo higiēnu, gan arī par pagatavotā ēdiena drošumu un kvalitāti. Vasara ir laiks, kad īpaši uzmanīgiem ir jābūt pārtikas uzglabāšanā un iegādē! Lai izvairītos no dažādām saslimšanām, ko izraisa nepareizi uzglabāta pārtika, aicinām ievērot dažus padomus:  

  • Esiet piesardzīgi pārtikas produktu un ēdienu iegādē! Lietojiet uzturā tikai tādu pārtiku, par kuras kvalitāti esat droši.
  • Pārtikas produktus, kas ātri bojājas, iegādājieties vietās, kur tie tiek uzglabāti aukstuma vitrīnās vai ledusskapjos, kas aprīkoti ar termometru temperatūras režīma kontrolei.
  • Nelietojiet uzturā bojātus pārtikas produktus, kā arī pārtikas produktus, kuriem beidzies realizācijas termiņš.
  • Ēdienu nepieciešams rūpīgi pagatavot! Uzturā to lietojiet uzreiz pēc pagatavošanas.
  • Neuzglabājiet ilgstoši (ilgāk par četrām stundām) istabas temperatūrā pārtikas produktus, kas ātri bojājas.
  • Neļaujiet pagatavotam ēdienam saskarties ar jēliem pārtikas produktiem (gatavos produktus uzglabājiet slēgtos traukos).
  • Uzturiet virtuvē virsmas kārtībā un tīrībā!
  • Pirms darba ar jēliem produktiem un pirms gatavo ēdienu pasniegšanas, nomazgājiet galda virsmas un rokas!
  • Aizsargājiet pārtikas produktus no kukaiņiem, grauzējiem un citiem dzīvniekiem!

Atcerieties, ka jebkurā laikā ir svarīgi ievērot personisko higiēnu un regulāri mazgāt rokas!


*Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādes viedoklis